Aké je to byť vodičom kamiónu?

Aké je to byť vodičom kamiónu?

Každá práca prináša so sebou isté výhody, nevýhody či riziká. Inak tomu nie je ani pri práci za volantom. Niekoľkohodinové jazdy strávené v pohodlí kabíny ťahača, naprieč svetom a s bojom o čas. Aj takáto je práca profesionálneho vodiča kamiónu.
 
Viacero profesionálnych vodičov vám povie, že práca za volantom nie je len zamestnaním. Ide o poslanie či dokonca životný štýl, ktorý sa nedá naučiť ani obľúbiť. Musíte to mať jednoducho v sebe. Predstavte si tráviť za volantom aj niekoľko hodín denne. Buď teda túto prácu budete milovať alebo nenávidieť.
 

Čo musí vodič kamiónu spĺňať podľa zákona?

Ak by ste sa chceli stať profesionálnym vodičom kamiónu, museli by ste splniť niekoľko zákonom stanovených pravidiel. Medzi tie najhlavnejšie patrí absolvovanie povinných psychologických testov, následne povinnosť byť držiteľom vodičského oprávnenia typu C (prípadne aj skupina D a E) a mať dobrý zdravotný stav, ktorý sa zisťuje povinnou lekárskou prehliadkou. To však nie je všetko. Mnoho firiem a zamestnávateľov taktiež požaduje aspoň nejakú prax a čistý register trestov.
 

Hodíte sa na prácu aj VY?

Profesionálny vodič kamiónu, ktorý bude brať prácu s nadhľadom a vykonávať ju na profesionálnej úrovni, by mal byť hlavne ambiciózny a odvážny. Keďže pri svojich cestách neraz prekročí hranice Slovenska, mal by mať aj dobré jazykové znalosti. Disponovanie vynikajúcimi vodičskými schopnosťami snáď ani spomínať nemusíme. Mal by taktiež vedieť bezpečne naložiť či uložiť tovar a zvládnuť obsluhu tachografu, ako aj ostatného vybavenia vozidla. Profesionálny šofér musí mať nad situáciou vždy nadhľad. Mal by vedieť predvídať situácie a vedieť sa na prácu čo najviac koncentrovať. Na cestách sa dokáže behom pár sekúnd udiať všeličo. Profesionálny vodič by však takéto situácie mal s prehľadom zvládať a poradiť si aj v krízových situáciách. Aj keby ste mali spĺňať tieto vlastnosti a znalosti, tou najdôležitejšou prednosťou by mali byť chuť a odhodlanie robiť prácu zodpovedne a naplno. A hlavne s radosťou.
 

Vodiči áut vás moc v láske mať nebudú

V dnešnej dobe sa na cestách pohybuje čoraz viac kamiónov a iných nákladných áut. Aj vďaka tomu vznikajú zápchy, nehody a rizikové situácie. Obzvlášť preto, že má kamión obmedzenú rýchlosť. Ak sa pred kamionistom „vlečie“ auto, vodič kamiónu ho len tak ľahko obehnúť nemôže. Kamióny sú totiž spoločnostami obmedzené na určitú rýchlosť. Za prekročenie obmedzenej rýchlosti môžu napríklad vodičovi strhnúť s hodinovej mzdy, keďže pri vyšších rýchlostiach dochádza pri kamióne s nákladom k väčšej spotrebe paliva. Taktiež treba mať na vedomí, že ťahač s návesom je kolos, ktorý váži niekoľko ton. Akékoľvek manévre tak musia byť vykonané bezpečne a poctivo. Obiehanie cez plnú čiaru alebo v neprehľadnom úseku cesty tak už vôbec neprichádza do úvahy a kamión má problém obiehať aj na rovnej ceste. Naviac vás kvôli obmedzenej rýchlosti nebudú mať ani okoloidúci vodiči. Pre nich pôsobia kamionisti ako prekážka, ktorá ich brzdí. Neraz sa vám tak môže dostať nepeknej nadávky.
 

Koľko hodín strávi vodič na cestách?

Je to približne 190 hodín. Je však potrebné odlíšiť jazdu vodiča od ďalšej, ale tiež dôležitej práce. Ňou je totiž aj čas strávený vykládkou a nakládkou, čakanie, papierovanie, prípadné opravy a podobne. V praxi vodič jazdí viac, lebo je tlačený odmeňovaním od najazdených kilometrov. Odpracuje pokojne aj 280 hodín, čo zákon nepovoľuje a ide už o otrokárstvo.
 

Útulné vybavenie a život na cestách

Kabíny sú dnes celkom príjemné a útulné, keďže musia slúžiť aj ako obytný priestor. Kabína ťahača nie je len pracovným miestom, ale aj miestom pre život vodiča. Nachádzajú sa v nej zvyčajne dve lôžka, chladnička, notebook s pripojením na internet, televízor so satelitom a varič. Okrem toalety a sprchy tam je vlastne všetko, ale každé vybavenie záleží od konkrétneho kamiónu. Niektoré moderné ťahače vedia poskytnúť aj vcelku dobrý luxus a nadštandardné pohodlie.
 

Odlúčenie od rodiny a kamarátov

Azda najväčšou nevýhodou kamionistov, s ktorou sa musia dennodenne pasovať, je odlúčenie od ich rodín či priateľov. Špeciálne, ak pracujete pre medzištátnu dopravu, sa vám pokojne môže stať, že ste doma menej ako 1 týždeň z mesiaca. V niektorých prípadoch je to dokonca len pár dní. Takýto život na diaľku je aj náročnejší pre udržanie vzťahu či rodiny. Život oddelene a len pár dní v mesiaci spolu dokáže vyviesť partnerov z každodennej rutiny či biorytmu. Potom prichádzajú krízy, nevery a častokrát aj rozvod. Avšak v žiadnej štatistike na svete nie je potvrdené, že by sa vodiči kamiónovej dopravy rozvádzali častejšie ako normálny ľudia.
 
Práca profesionálneho vodiča však prináša aj viacero pozitívnych vecí, ako je napríklad spoznávanie nových kútov sveta či neustály život na cestách. Takýto život je však len pre vybraných ľudí. Pre takých, ktorí si túto prácu užívajú a žijú s ňou.
 
 

 

Staňte sa dopravcom a vyťažte svoje autá na maximum Chcem sa stať dopravcom