Chronický nedostatok vodičov kamionov

Chronický nedostatok vodičov kamionov

Pomôže zníženie vekovej hranice pre získanie vodičského oprávnenia a redukcie nedostatku vodičov v nákladnej cestnej doprave?

 

Ak sa chce profesionálny vodič presadiť ako taxikár, osobný šofér či kuriér, musí sa často potýkať s obrovskou konkurenciou. Úplne iné pomery vás však čakajú, ak sa rozhodnete uplatniť ako vodič kamiónovej či autobusovej dopravy. Táto sféra zápasí s dlhodobým nedostatkom vodičov, a to nie len na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia nedávno zverejnilo, že segment v súčasnosti eviduje vyše 1200 okamžite voľných pracovných pozícií a potenciálne by v ňom vraj bez problémov dokázalo nájsť uplatnenie aj štvornásobne viac záujemcov! Prečo to tak je a aké sú možné riešenia?

 

Podmienky, ktoré nie sú pre každého

 

Aj keď si veľa laikov môže myslieť, že nie je nič ľahšie, než sadnúť za volant a živiť sa tým, práca v nákladnej doprave v skutočnosti vôbec nie je jednoduchá. Dlhé dni či týždne odlúčenia od rodiny a zníženého komfortu, ktorý život na cestách prináša, si na kamionistoch vyberá svoju daň. Neustále riziká, ako sú nehody, krádeže a prepady sú ďalšími faktormi, pre ktoré sa do kabíny ťahača veľa ľuďom nechce. K rozšíreným mýtom tiež patrí, že kamionisti skvele zarábajú. Hoci sa ich hrubé mzdy skutočne často pohybujú nad slovenským priemerom, po prepočte na odpracované hodiny a prejazdené kilometre je to neraz žalostne málo.

 

Samostatnou kapitolou sú potom legislatívne a byrokratické pravidlá, ktoré segment cestnej dopravy stále viac obmedzujú a komplikujú. Mnoho z nich k nám prichádza z Európskej Únie a zmeniť ich nie je vôbec jednoduché. Príkladom môže byť búrlivo diskutovaný „cestný balíček“, ktorý stanovuje, že pri dlhšom pobyte v zahraničí budú vodiči medzinárodnej dopravy podliehať pracovnoprávnym a mzdovým podmienkam krajiny, v ktorej sa práve nachádzajú. Potom sú však v hre aj legislatívne prekážky, na ktorých odstránenie by sme na Slovensku stačili aj sami.

 

Zachránia segment mladí vodiči?

 

Jedným z takýchto pravidiel je aj pomerne vysoká veková hranica, od ktorej sa záujemca môže vodičom kamiónovej či autobusovej dopravy stať: do kabíny ťahača si Slovák nesmie sadnúť pred 21. rokom, k volantu autobusu dokonca až 24. rokom života. Európska legislatíva pri tom takéto prísne podmienky nijako nestanovuje a aj ostatné krajiny V4 majú latku nastavenú o kus nižšie. Združenie Česmad Slovakia preto v súčasnosti už lobuje za zmenu aj na Slovensku. Ak bude ich snaha úspešná, kamionistom sa budú môcť stať už 18. roční a šoférom autobusu 21. roční šoféri.

 

Predstavitelia združenia cestných prepravcov sú presvedčení o tom, že práve táto zmena môže výrazným spôsobom počty záujemcov o toto povolanie zvýšiť. A logika v tom nepochybne je. Sú to, napokon, často práve čerství absolventi stredných škôl, čo na pracovnom trhu hľadajú všemožné príležitosti uplatniť sa. Ich výber pri tom ešte nelimitujú rodinné a ekonomické záväzky, sú preto často ochotní pracovať v nepohodlnejších, obmedzujúcejších, ale aj menej lukratívnych podmienkach.

 

Má to však aj háčik...

 

S mladými vodičmi sa však nespájajú len samé výhody, ale aj niektoré zvýšené riziká. Tým prvým je nedostatok vodičských skúseností, ktoré môžu byť v kritických situáciách na ceste rozhodujúce. Osemnásťročný vodič kamiónu bude, logicky, čerstvým držiteľom vodičského oprávnenia, čo z pohľadu mnohých prepravcov nie je práve ideálny profil vodiča v nákladnej doprave. Mnohí sa u mladých vodičov obávajú aj nedostatočnej zodpovednosti – tvrdia, že sú náchylnejší k nedodržiavaniu pravidiel a termínov, ľahšie sa nechajú nahovoriť na rôzne darebáctva.

 

U mladých zamestnancov je tiež spravidla vyššia fluktuácia, teda častejšie a nepredvídateľnejšie menia zamestnania, kým tí starší sa už svojich miest radšej držia. Konečné rozhodnutie, či zamestnať, alebo nezamestnať 18-ročného vodiča kamiónu však už, samozrejme, bude na jednotlivých zamestnávateľoch...    

Staňte sa dopravcom a vyťažte svoje autá na maximum Chcem sa stať dopravcom