Kauza diaľnica: Slovenské metropoly asi najskôr prepojí maďarská M3

Kauza diaľnica: Slovenské metropoly asi najskôr prepojí maďarská M3

Diaľnica z Bratislavy do Košíc. Večná téma, ktorá sa už po troch dekádach nedodržaných sľubov zo strany celej plejády politických predstaviteľov podobá na tragikomédiu. O čo príjemnejšia, efektívnejšia aj výhodnejšia by bola profesionálna autodoprava na Slovensku, ak by sa medzi dvomi najväčšími mestami krajiny dalo presunúť po súvislej diaľničnej osi? Žiaľ, v blízkej budúcnosti sa na jej dokončenie ešte tešiť určite nemôžeme a preprava, sťahovanie či prevoz na trase východ-západ bude prebiehať stále „po starom“. Zaujímavú alternatívu však zrejme už čoskoro vodiči nájdu len kúsok za južnou hranicou Slovenska – bude ňou maďarská diaľnica M3, ktorá vás po jej dokončení priblíži cez Budapešť a Miškovec až na slovenské hranice k rýchlostnej R4, kde už to ku Košiciam aj Prešovu budete mať naozaj na skok.

 

Chýbajú dva posledné úseky

 

Kým anabáza nekonečnej dostavby slovenskej diaľnice stále pokračuje a k cieľu sa blíži doslova po niekoľkých kilometroch, maďarská výstavba diaľnice M3 napreduje pomerne rýchlo. Ku kompletnému dokončeniu jej v súčasnosti chýbajú už iba posledné dva nenáročné úseky. Odhaduje sa, že budú do 4 rokov hotové.

 

Naproti tomu, dlho očakávaná slovenská diaľnica má najnovší termín dokončenia stanovený na rok 2026 – a po predchádzajúcich skúsenostiach s odkladmi (Mečiarova vláda sľubovala jej dokončenie už v roku 2005) je asi na mieste pochybovať aj o ňom. Ako príjemný „bonus“ ponúkne nová maďarská autostráda aj severozápadný obchvat Budapešti, ktorým si cestu skrátite o ďalších 35 kilometrov. Hodiť v Maďarsku do virtuálnej mýtnej kasičky niekoľko forintov sa teda zrejme množstvu slovenských vodičov naozaj oplatí...

 

Kde to viazne na Slovensku?

 

Potenciálne najrýchlejšie dobudovanou spojnicou medzi Bratislavou a Košicami na slovenskom území je takzvaná „severná cesta“, čiže nechválne známa diaľnica D1. Hoci je stále značne deravá, čo vodičov stojí na cestách nemálo času aj nervov, takmer na všetkých jej chýbajúcich úsekoch sa už v súčasnosti pracuje. Ak prebiehajúce práce nič zásadne nespomalí, mohli by byť dokončené už v horizonte 3-4 rokov.

 

Ústredným problémom však naďalej ostáva posledný úsek, na ktorom sa dosiaľ stavebné práce ešte ani nezačali. Ide o úsek Turany – Hubová s plánovaným tunelom Korbeľka v Žilinskom kraji. Tunel pretínajúci masív Veľkej Fatry by mal byť s 5851 metrami druhým najdlhším tunelom na diaľnici D1. Nie len však, že jeho výstavba sa ešte do dnešného dňa nezačala, no neprebehol ešte ani tender, ktorý by určil, kto, kedy a za koľko ho vlastne postaví…

 

Problematický tunel v nedohľadne

 

Problémov, ktoré treba pred začatím výstavby tunela Korbeľka vyriešiť, je hneď niekoľko – minimalizácia zásahov do životného prostredia, ochrana podzemných vodných zdrojov v okolí a nejasné napojenie na už vybudovanú mimoúrovňovú križovatku, ktorá však pôvodne rátala s celkom iným technickým riešením, sú z nich najvýraznejšie.

 

Ešte do mája tohto roku pri tom nebolo isté, či sa nejaký tunel vôbec stavať bude – lobovalo sa tu aj za lacnejší „údolný“ variant cesty, ktorý však Ministerstvo životného prostredia SR vo svojom záverečnom stanovisku definitívne zavrhlo. Novovybudovaný tunel by mal, oproti alternatívnemu povrchovému riešeniu, znížiť riziko pôdnych zosuvov, zmierniť negatívny vplyv na lokálnu faunu a flóru a skrátením cesty znížiť aj celkovú spotrebu paliva a s ňou súvisiacich škodlivých emisií v ovzduší. Ostáva už len dúfať, že si túto teóriu v nejakej dohľadnej dobe budú môcť slovenskí vodiči konečne overiť aj v praxi...    

Staňte sa dopravcom a vyťažte svoje autá na maximum Chcem sa stať dopravcom