Povinný odpočinok vodiča nákladnej dopravy - Čo hovorí zákon a čo prax?

Povinný odpočinok vodiča nákladnej dopravy - Čo hovorí zákon a čo prax?

Pokiaľ ide o organizáciu pracovného času a oddychu vodiča nákladnej dopravy nad 3,5 tony, zákon má vo všetkom jasno. Sledovať všetky legislatívne zmeny a aktualizácie však nie je pre pracovne vyťažených vodičov vždy najjednoduchšie a neraz tak niektoré z pravidiel porušia bez toho, aby o tom vôbec vedeli. Inokedy ich, samozrejme, k porušeniu zákona vedú aj menej nevinné pohnútky – tlak nadriadených, túžba odjazdiť a zarobiť viac, byť skôr doma. Prinášame vám stručný prehľad tejto problematiky. 

  

Každých 4,5 hodín aspoň 45 minút

Motivovaní vyššími odmenami, tlakom termínov či túžbou byť čo najskôr doma, vodiči nákladnej prepravy neraz zabúdajú na pravidlá, alebo zákony vedome porušujú. Prísť im na to už dnes vďaka tachografom nie je vôbecťažké. No nie len, že si takto koledujú o nemalé pokuty, ale riskujú aj vlastné zdravie a životy, keď sa za volantom vystavujú nadmernej únave a stresu z preťaženia. Vodič denne nesmie stráviť za volantov viac než 9 hodín s povolenou výnimkou dvoch pracovných dní týždni, kedy sa počet hodín môže zvýšiť na 10. Neznamená to, pravdaže, že môžete za volantom sedieť 9-10 hodín vkuse. Najneskôr po 4,5 hodinách si musíte urobiť prestávku, a to aspoň 45 minút. Pokiaľ je jedna z prestávok kratšia, musíte to dobehnúť pri nasledujúcej. Vyrátať si cestu práve tak, aby sa v požadovanom čase vodič nachádzal na vhodnom mieste pre odpočinok je občas ťažké. Najmä začínajúceho vodiča alebo vodiča na novej trase môže zaskočiť nečakaná zápcha či obchádzka, ktorá jeho harmonogram celkom zmení.

 

Medzi zmenami najmenej 9 hodín

Okrem prestávok v jazde zákon určuje aj minimálny odpočinok medzi jednotlivými zmenami. V priebehu 24 hodín po ukončení predchádzajúcej doby denného odpočinku, alebo týždenného odpočinku je vodič povinný čerpať vždy minimálne 11 hodinový odpočinok. Maximálne 3 krát za týždeň je túto dobu možné skrátiť na minimálne 9 nepretržitých hodín. Cieľom tejto zákonnej úpravy je dosiahnuť, aby vodiči za volant nesadali bez riadneho plnohodnotného spánku. Z praxe, žiaľ, mnoho šoférov veľmi dobre pozná rôzne okolnosti, ktoré ich od toho skôr odrádzajú. Nezriedka, napríklad, musia po ukončení jazdy sami náklad aj vykladať, pri čom čas, ktorý tým strávia plynie práve z ich povinného odpočinku.  Osobitnou kategóriou sú zámerné podvody rôznou manipuláciou s tachografom či jazdou na cudziu kartu vodiča.

 

Týždenne 45 hodín – po novom v hoteli

Ďalšou problematickou kategóriou je týždenný odpočinok. Zákon vraví, že to musí byť minimálne 45 hodín, pri čom po novom už na území niektorých krajín (napr. Nemecka) musí vodič povinne tento čas stráviť v riadnom ubytovacom zariadení a nie kdesi v aute na odpočívadle. Nariadenie je súčasťou takzvaného „cestného balíčka“, ktorý podľa zástupcov združenia dopravcov Česmad Slovakia výrazne znevýhodňuje vodičov a prepravcov z chudobnejších krajín Európy. Tým sa tak náklady na prácu za hranicami výrazne, niekedy až neúnosne zvýšia. Ďalšou otázkou je v tomto prípade aj bezpečnosť vozidla a nákladu, keďže pobyt vodiča v aute počas dlhšej pauzy má aj bezpečnostné dôvody. Maximálny limit odpracovaných hodín zákon stanovuje aj na každý mesiac. Klasický pracovný týždeň vodiča sa skladá zo 40 hodín, všetko ostatné sú nadčasy, ktoré by týmto spôsobom mali byť aj oficiálne vedené a zhodnotené. Hoci väčšina vodičov nikdy nepohrdne nadčasmi a peniazmi navyše, maximálny týždenný limit aj s nimi je 56 hodín, pričom toto navýšenie treba v ďalších týždňoch mesiaca premietnuť do zníženého počtu hodín tak, aby celomesačný priemer na každý týždeň neprekročil 48 hodín.

Staňte sa dopravcom a vyťažte svoje autá na maximum Chcem sa stať dopravcom