Práca kamionistu? Sebadisciplína,rozvaha a všestranné schopnosti

Práca kamionistu? Sebadisciplína,rozvaha a všestranné schopnosti

Zamestnanie vodiča kamiónovej dopravy je opradené mnohými poverami a predsudkami. Laici si neraz myslia, že taký kamionista nemusí vedieť okrem samotného šoférovania vôbec nič. V skutočnosti je to však mimoriadne komplexná a náročná práca, ktorej napokon ostanú verní len tí, pre ktorých sa stane skôr životným štýlom, poslaním. Ako vyzerá bežný deň v kabíne kamióna a prečo to zďaleka nie je práca pre každého? Prinášame vám stručný prehľad toho, ako práca v profesionálnej kamiónovej preprave vlastne z pohľadu vodiča vyzerá.
 

Domov v kabíne

Kabína ťahača je pre kamionistov obvykle druhým najdôležitejším miestom na svete – hneď po domove, ktorý vďaka dlhým dňom na cestách má pre väčšinu z nich cenu zlata. Vodič v kabíne na cestách v podstate býva, a to niekedy aj celé týždne. Zariadiť si ju komfortne a útulne je preto jednou z jeho priorít. Nie je ničím neobvyklým, že šoféri do zariadenia svojich kabín investujú aj nemálo peňazí: koberce na podlahe, závesy na oknách, chladničky, mrazničky, ozdoby a talizmany od rodiny, ploché obrazovky televízorov a notebooky patria dnes už k bežnej „výbave“ každého z nich. Tí najnáročnejší si rovno dajú interiér kabíny vyhotoviť na zákazku podľa vlastných predstáv.

V kabíne väčšina profesionálnych vodičov trávi aj veľkú časť svojho voľného času. Obvykle pri tom nechýba dobrý film, knižka či krížovky, neraz si však priamo pri vozidle aj navaria, alebo sa zabavia na odpočívadle s kolegami. V kabíne sa na cestách ale aj spí – neraz sa vnútri dokážu vcelku pohodlne vyspať aj dvaja. Na nocovanie v motorestoch si väčšina šoférov nepotrpí – sú však vítaným bonusom v prípade, ak ich zabezpečí zamestnávateľ. Pripravovaný „cestný balíček“ nariadení z Európskej únie však má ambície zmeniť to a donútiť vodičov oddychovať výlučne v riadnych v ubytovacích zariadeniach, čo prepravcom z chudobnejších krajín Európy urobí slušný škrt cez rozpočet.
 
Oddych je pre kamionistu tak trochu dvojsečnou zbraňou – hoci sa každý po vyčerpávajúcich hodinách šoférovania na odpočinok teší, kvôli prísnym predpisom povinných prestávok je tiež takýto oddych zdrojom nemalého stresu. Za ideálnych podmienok by mal klasický pracovný deň vodiča na dlhej zahraničnej ceste pozostávať, povedzme, z troch trojhodinových blokov šoférovania oddelených 45-minútovými pauzami. Za žiadnych okolností by však nemal stráviť za volantom súvisle viac než 4,5 hodiny a denne viac než 9-10 hodín. Niekedy tak, napríklad, stačí, ak vodiča na ceste o 15 minút zdrží nejaká nepredvídaná udalosť, aby to v zákonnom čase nestihol na plánované odpočívadlo. Z vytúženej sprchy a ďalších vymožeností je tak len povinná odstávka na prvom bezpečnom mieste, kde si treba splniť povinnú kvótu.
 

Sloboda, ale nie bez hraníc

Najväčším lákadlom na práci kamionistu je pre mladých záujemcov obvykle vidina slobody na cestách. Vôňa diaľok a neznámych miest, žiadny šéf za chrbtom, cigaretka v ústach a k tomu slušný zárobok – to je v porovnaní s kancelárskou drezúrou či pásovou výrobou na tri zmeny skutočne lákavá predstava. V praxi však každý šofér rýchlo pochopí, že kamionistická sloboda má aj množstvo limitov. Prísne a neustále sa meniace zákony, ktoré treba dodržiavať, tesné termíny, ktoré bez ich porušovania občas ani nemožno splniť, alebo monitorovacie zariadenia, ktoré zaznamenávajú každý váš pohyb, skrátka, veľa voľnosti neponechávajú. Zmieriť sa tiež treba s maximálnou povolenou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu a zákazom predbiehania, alebo s dlhými hodinami na hraničných priechodoch.
 
Práca kamionistu však rozhodne nie je len o trpezlivosti a prispôsobivosti. Vyžaduje si tiež dobré organizačné schopnosti, rozvahu a sebadisciplínu, v ideálnom prípade aspoň základy cudzieho jazyka a znalosť príslušnej byrokracie, ktorej sa pri nákladke, výkladke či preclievaní nevyhnete. Menej technicky zdatným môže dať slušne zabrať aj taká obsluha tachografu, teda záznamového zariadenia, ktoré ukladá všetky dôležité údaje o priebehu jazdy. Vodič kamiónovej súpravy musí, samozrejme, mať tiež výborné znalosti o samotnom vozidle a jeho vybavení. Ak mu počas jazdy s plne naloženým prívesom trebárs buchne niektorá z pneumatík, bude závisieť len od jeho skúseností a schopností, ako táto situácia dopadne.
 

Vodič kamiónu musí už na začiatku svojej kariéry prejsť pomerne náročným výcvikom a skúškami, psychologickým testom aj pravidelnými zdravotnými prehliadkami. Mnoho zamestnávateľov požaduje tiež bezúhonnosť – nie je žiadnym tajomstvom, že sa v segmente cestnej dopravy vždy vyskytovalo aj množstvo krádeží, stráca sa tovar, palivo a občas aj celé vozidlá. V neposlednom rade tiež treba počítať so skutočnosťou, že takáto práca človeku zaberá značnú časť života. Profesionálni kamionisti neraz trávia podstatne viac času v práci ako doma. Osobný a rodinný život tým často trpí, čo je tiež jedným z dôvodov, prečo pri tomto zamestnaní nakoniec ostanú len tí, čo sa doň skutočne zamilovali.

Staňte sa dopravcom a vyťažte svoje autá na maximum Chcem sa stať dopravcom