Zimná údržba vozidla a cestná preprava

Zimná údržba vozidla a cestná preprava

Zimná údržba vozidla - na čo nezabudnúť a čo nezanedbať pri cestnej preprave v tomto ročnom období ?

 

Ak vás však živí preprava tovaru aj za hranicami našej krajiny, potom vás a vaše vozidlo už zima iste riadne potrápila. Nie len zvýšená obozretnosť pri jazde a špecifické nároky na povinnú výbavu, ale ani dôslednú a detailnú údržbu vášho vozidla by ste v týchto mesiacoch určite nemali zanedbávať. Niektoré zanedbania sa vám môžu vypomstiť ihneď, iné si na seba počkajú aj roky a dobehnú vás v podobe kratšej životnosti vozidla. Máme pre vás pár tipov, ako sa tomu vyvarovať.

 

1. Zimné zmesi a kvapaliny

 

Každá tekutina má tendencie reagovať na znížené teploty zmenou svojich vlastností. Niektoré, s menšou hustotou a väčším podielom vody, môžu, samozrejme, zamŕzať. Týka sa to najmä vôd do ostrekovačov, ktoré by sme preto s prvými náznakmi mrazov mali vymeniť za zimné. Nestačí však vždy bezhlavo siahnuť po prvej zimnej zmesi vo vitríne na čerpacej stanici – niektoré vody do ostrekovačov sú, napríklad, určené len do miernych mrazov, a tak kým vám na slovenskú zimu celkom postačia, pri prejazde vysokohorskými priesmykmi v zahraničí vám môžu v hadičkách narobiť kopec neplechy. Odborníci tiež odporúčajú priplatiť si pár eur za vody s neutrálnym pH – nenarobia vám na laku nepekné fľaky od vodného kameňa. Určite nezabudnite ani na nemrznúcu zmes v chladiči, opäť platí, že pár eur navyše za kvalitnejšiu iste nikoho nezruinuje.

 

2. Zvýšená starostlivosť o lak

 

Nie len na prudkom letnom slnku, ale aj v tuhých mrazoch je autolak mimoriadne namáhaný. Ak chcete, aby vám vydržal čo najdlhšie v peknom a stopercentne celistvom stave, venujte jeho ošetreniu v zime zvýšenú pozornosť. Najúčinnejšou obranou laku proti vonkajším vplyvom je kvalitný vosk, a to pokojne hneď v dvoch vrstvách. Tým najlepším návykom je ošetrovať auto voskom vždy už pred zimou, alebo rovno priebežne počas celého roka. Neskoro na to však nie je nikdy. Nie len, že tým docielite pekný lesk a stabilný odtieň na novšom aute, ktoré ešte robí aj nejakú tú parádi, ale znižujete tak riziko prasklín a korózie aj pri starších vozidlách.

 

3. Zabrať dostáva aj interiér

 

Nie len karoséria, ale aj vnútorné priestory auta dostávajú v zime poriadne zabrať. Najmä ak pri práci často vystupujete a opäť nastupujete, môžete si vo vnútri vozidla nazhromaždiť nezanedbateľné množstvo nečistoty a vlhkosti. Úplne sa tomu, samozrejme, zabrániť nedá, po zime si možno budete musieť nechať interiér profesionálne vyčistiť aj pri tej najväčšej opatrnosti. Minimalizovať škody sa však dá aj s niekoľkými lacnými vychytávkami – metličkou na očistenie obuvi v dverovej priehradke a gumenými koberčekmi na podlahe. Zvýšená vlhkosť v kabíne sa zvykne prejavovať aj zahmlievaním skiel. Ak tento jav poznáte, nie je tiež od veci investovať do špeciálneho prípravku proti zahmlievaniu. A nepodceňujte, samozrejme, ani stav klimatizácie - plne funkčná vám s týmto problémom môže tiež veľmi pomôcť.

 

4. Zbavte sa soli tak rýchlo, ako to len ide

 

Posypové soli sú najúčinnejším prostriedkom na zabezpečenie ciest pred nebezpečným zľadovatením. Ale súčasne je to tiež najlepší kamarát korózie, ktorú urýchľuje a zintenzívňuje do takej miery, že následky môžete na exponovaných častiach podvozku pozorovať už po niekoľkých dňoch – týždňoch. Najmä majiteľov starších vozidiel vie riadne potrápiť a nejde pri tom zďaleka len o estetický problém – najmä pri úžitkových vozoch, ktoré sú často zaťažené stovkami kilogramov nákladu je taká „hnilá“ náprava vysoko riziková vec. Hoci negatívnemu vplyvu soli na vozidlo nikdy celkom nezabránite, zásadou, ako škody minimalizovať, je čo najčastejšie a najdôkladnejšie vystriekavanie podvozku tlakovou hadicou. Aj keď stáť s mokrou hadicou v ruke na mraze nie je práve najväčšia zábava, vaše vozidlo vám túto opateru určite mnohonásobne vráti...

Staňte sa dopravcom a vyťažte svoje autá na maximum Chcem sa stať dopravcom